Mistä hyvä palvelu on tehty?

  

Kirjoittaja: Riitta-Liisa Väisänen, www.famecom.fi 

Hyvä asiakaspalvelu ei vielä tänä päivänäkään ole itsestäänselvyys, vaikka se selkeästi on organisaation tärkeä kilpailuetutekijä.  Hyvän palvelun tuottaminen ei ole vaikeaa, mutta se vaatii jokaiselta työyhteisön jäseneltä yhdessä samaan suuntaan katsomista ja yhteisillä pelisäännöillä pelaamista.

Mistä hyvä palvelu syntyy? Tarvitaan tietoa, oikeaa asennetta ja halua tehdä asiakaskokemuksesta ikimuistoinen. Hyvin työhön valmistautunut palveluhenkilö tutustuu oman organisaation tuote-/palveluvalikoimaan etukäteen ja harjoittelee.  Harjoittelee tilanteita jokaisena työpäivänä. Harjoitus tekee mestarin ja nostaa aloittelijan vähitellen kohti asiantuntijuutta. Oman työyhteisön toimintatapojen tunteminen helpottaa työtä ja antaa varmuutta siitä, että osaa tehdä jokaisessa asiakastilanteessa asiat oikein.

Perusmyönteinen elämänasenne auttaa jokaisessa haasteellisessa tilanteessa selviytymään kunnialla. Hyvä käytös ja vuorovaikutustaidot kohtaamisessa ovat onnistumisen edellytys. Kysy, kuuntele ja keskustele, olitpa sitten kasvokkain asiakkaan kanssa tai puhelinkeskustelussa.

KYSY   –   KUUNTELE   –  KERTAA

Paras  lukemani hyvän palvelun määritelmä, mihin olen työurani aikana törmännyt on:

ATTITUDE   +   ART   +   PROCESS   +   SERVICE

Perusmyönteinen elämänasenne yhdistetään oman työpaikan ikiomaan toimintatapaan. Samalla muistetaan, että palvelutapahtuma on aina jatkuvasti muuttuva, haastava ja mielenkiintoinen prosessi, mihin asiakas osallistuu.  Tavoitteena on tuottaa haluttu palvelukokemus.

Oletko tekijä vai taitaja asiakaspalvelijana? 

Menestystä asiakaspalvelutyöhön ja työniloa!

Riitta-Liisa Väisänen, kouluttaja-valmentaja Fame and Facade Co.